Frågorna för Skolans välbefinnandeprofil utarbetades år 2004 baserat på Skolans välbefinnandemodell och tidigare forskning (Konu 2002). De testades inom Koulumiete-projektet som ingick i Birkalands sjukvårdsdistrikts Mentalhälsoarbete (Konu & Gråsten-Salonen, 2004). Den första internetversionen av Skolans välbefinnandeprofil gjordes av Anne Konu, Tomi Lintonen (Tammerfors Universitet, Institutionen för hälsovetenskap), Lauri Kainulainen och Hannu Kivimäki.
Arbetet finansierades ur Social- och hälsovårdsministeriets anslag för hälsobefrämjande, Koulumiete-projektet, Undervisningsstyrelsen och Hyvite (projektet Pirkanmaan käyttäjäkeskeinen hyvinvointiteknologia), via Clas-Håkan Nygård (Tammerfors universitet, Institutionen för datavetenskap). LauriKainulainen och Hannu Kivimäki från Tammerfors universitets Institution för datavetenskap ansvarade för planering och programmering av webbplatsen Skolans välbefinnandeprofil.
Den internationella välbefinnandeprofilen (the School Well-being Profile; http://www.schoolwellbeing.eu/) utvecklades år 2010 av Anne Konu, Tomi Lintonen och Lauri Kainulainen. Tjänsten gjordes på ett nytt underlag med ny teknisk utformning. För detta beviljade Tammerfors Universitets TULI-finansiering ett litet anslag. Lauri Kainulainen svarade för tjänstens tekniska planering och genomförande.
År 2016 uppdaterades frågorna i välbefinnandeprofilen på begäran av Helsingfors stads utbildningsverk och man lade till två nya områden: styrkor och resurser samt den digitala världen. Den nya välbefinnandeprofilen utarbetades av en arbetsgrupp bestående av: Markus Salonen, Raija Nummelin, Vesa Nevalainen, Sanna Ranto, Anne Konu och Lauri Kainulainen (https://koulunhyvinvointiprofiili.fi/). Texten översattes till svenska av Yaira Obstbaum och till engelska av Tomi Lintonen.
Den nya välbefinnandeprofilen använder vissa tekniska lösningar från den internationella versionen men i praktiken är det frågan om en ny tjänst med fler egenskaper samt en förbättrad visuell profil och förbättrat användargränssnitt.
Lauri Kainulainen ansvarade för planeringen och genomförandet av webbtjänsten. Han ansvarar även för uppdateringen. Helsingfors stads utbildningsverk finansierade utvecklingsarbetet.